«Παιδαγωγική της επιχειρηματικότητας: Αξιοποιώντας Πολλαπλά Περιβάλλοντα Μάθησης»
Το συνέδριο θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη στις 21-22 Νοεμβρίου 2025

Τελικό Πρόγραμμα EntrePed2025
| 1η ΗΜΕΡΑ – 21 Νοεμβρίου 2025 | |
| 14:00 – 14:30 | Προσέλευση |
| 14:30 – 14:45 | Σύντομοι χαιρετισμοί |
| 14:45 – 15:15 | Κέντρα καινοτομίας: Νέες προοπτικές για την εκπαίδευση και την επιχειρηματικότητα στην ψηφιακή εποχή Σμυρναίου Ζαχαρούλα, Καθηγήτρια, Παιδαγωγικό Τμήμα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Φιλοσοφική Σχολή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αντιπρόεδρος ΙΤΥΕ «Διόφαντος», Επισκέπτρια Καθηγήτρια Philips University Στην εποχή μας περισσότερο από ποτέ, παρατηρείται η ανάγκη δημιουργίας ανανεωμένων μοντέλων οικοδόμησης της γνώσης και της διδασκαλίας της επιστήμης, καθώς οι νέες πολιτικές αποφάσεις, τα νέα επιστημονικά παραδείγματα, οι κοινωνικοοικονομικές προκλήσεις και η ψηφιοποιημένη εποχή της 5ης βιομηχανικής επανάστασης απαιτούν νέες δεξιότητες, όπως η καινοτομία, ψηφιακές δεξιότητες ώστε ο μαθητής να αξιοποιήσει την Τεχνητή Νοημοσύνη, αντιμετωπίζοντας ταυτόχρονα και το ψηφιακό χάος και επαγγελματικές δεξιότητες ώστε ο μαθητής να δράσει ως πρωταγωνιστής στον νέο επαγγελματικό ορίζοντα που διαμορφώνεται με τις τεχνολογικές εξελίξεις. Τα Κέντρα Καινοτομίας στις 13 Περιφερειακές Διευθύνσεις, ως ένα πρωτοπόρο ερευνητικό έργο, αποτελούν ένα οικοσύστημα γνώσης που θα διασυνδέει τη σχολική κοινότητα με τα ερευνητικά ιδρύματα, την τοπική κοινωνία και τις τοπικές επιχειρήσεις, με στόχο οι μαθητές/τριες να διαπραγματεύονται θέματα αιχμής, δρώντας σε πολυαισθητηριακά μαθησιακά περιβάλλοντα. Τα ειδικά εργαστήρια που αναπτύσσονται για τον σκοπό αυτό εμπνέονται από διεθνείς πρακτικές, όπως τα Future Classroom Labs και εξυπηρετούν εξατομικευμένες διαδρομές μάθησης, τη διεπιστημονική και συνεργατική μάθηση και τον πειραματισμό με τη χρήση ρομποτικών τεχνολογιών. Τα Κέντρα Καινοτομίας διέπονται από καινοτόμες διδακτικές προσεγγίσεις, όπως την Τεχνητή Νοημοσύνη στην Εκπαίδευση, τις Μετα- ανθρωπιστικές προοπτικές, τη Μάθηση μέσα από πηγές ανοιχτής πληροφόρησης, την συμπερίληψη της ηθικής των δεδομένων, την Παιδαγωγική της Κοινωνικής Δικαιοσύνης, τα Εικονικά Παιχνίδια, τη Μάθηση μέσω Κινουμένων Σχεδίων, την Πολυαισθητηριακή Μάθηση και την Εκμάθηση μέσω δικτύου χωρίς σύνδεση. Ο συνδυασμός αυτής της επιστημονικής τεχνογνωσίας θα βοηθήσει τους μαθητές να ανταποκριθούν και στους επιταχυνόμενους ρυθμούς της τεχνολογικής και επιστημονικής ανάπτυξης και προόδου, που μεταφράζονται σε νέα καθήκοντα και νέες θέσεις στους χώρους εργασίας, και επηρεάζουν άμεσα την παραγωγικότητα και την κοινωνική ευημερία. Η εκπαίδευση κατέχει κεντρικό ρόλο σε αυτό το πλαίσιο, ώστε να προετοιμάσει κατάλληλα τους νέους για την ομαλή και ασφαλή μετάβαση στην αγορά εργασίας, ώστε να ανταποκριθούν με επιτυχία στην μελλοντική επαγγελματική τους σταδιοδρομία. Εξάλλου, η διαδικασία μετάβασης από το σχολείο στην εργασία θεωρείται ομαλή και ασφαλής αν οι νέοι έχουν αναπτύξει τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απαιτεί η αγορά εργασίας και αν μπορούν να έχουν πρόσβαση στις δυνατότητες που προσφέρονται στην αγορά εργασίας, ώστε να αξιοποιήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, για να εξασφαλίσουν και να διατηρήσουν τις μελλοντικές θέσεις εργασίας τους. |
| 15:15 – 15:45 | Καλλιεργώντας την επιχειρηματική ικανότητα στην πράξη: Εκπαιδευτικές εμπειρίες από το Ευρωπαϊκό Σχολείο Βρυξελλών ΙΙΙ Δρ. Μαρία Κουκλατζίδου, Εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Ευρωπαϊκό Σχολείο Βρυξελλών ΙΙΙ Η εισήγηση παρουσιάζει καλές πρακτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις που εφαρμόστηκαν στο Ευρωπαϊκό Σχολείο των Βρυξελλών ΙΙΙ για την ανάπτυξη της επιχειρηματικής ικανότητας των μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών. Μέσα από βιωματικά παραδείγματα, θα αναδειχθεί πώς η συνεργασία, η δημιουργικότητα και η κριτική σκέψη ενσωματώνονται στην καθημερινή διδασκαλία και σε διαθεματικά έργα (project). Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο/η εκπαιδευτικός στην εφαρμογή τέτοιων πρακτικών, αλλά και στις ευκαιρίες που ανοίγονται για τους μαθητές και τις μαθήτριες ώστε να αναπτύξουν δεξιότητες απαραίτητες για την προσωπική, κοινωνική και επαγγελματική τους πορεία. |
| 15:45 – 16:15 | Διάλειμμα |
| 16:15 – 16:45 | Αξιοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση για την επιχειρηματικότητα: Προοπτικές και προκλήσεις Nikolaos Tsoniotis, MEng Partner, Ideas Forward Η ομιλία εξετάζει πώς η τεχνητή νοημοσύνη μεταμορφώνει την εκπαίδευση στην επιχειρηματικότητα — από την προσωποποιημένη μάθηση και την ενίσχυση της δημιουργικής σκέψης, έως την ανάπτυξη νέων εργαλείων υποστήριξης καινοτομίας. Παράλληλα, αναδεικνύονται οι ηθικές, παιδαγωγικές και κοινωνικές προκλήσεις που συνοδεύουν τη μετάβαση σε ένα AI-ενισχυμένο μαθησιακό περιβάλλον. |
| 16:45 – 18:15 | Εργαστήριο 1 Από την ιδέα στην πράξη: Σχεδιάζοντας διαδραστικά σενάρια επιχειρηματικής μάθησης με την τεχνητή νοημοσύνη Δρ. Νικόλαος Μουράτογλου, Υπεύθυνος Παιδαγωγικής και Παρακολούθησης, Ευρωπαϊκό Σχολικό Δίκτυο, Διδάσκων Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Δρ. Μαρία Κουκλατζίδου, Εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Ευρωπαϊκό Σχολείο Βρυξελλών ΙΙ Το βιωματικό εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται να αξιοποιήσουν την τεχνητή νοημοσύνη για την ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων στους μαθητές και τις μαθήτριές τους. Οι συμμετέχοντες θα γνωρίσουν εργαλεία όπως το ChatGPT, το NAPKIN, το Canva AI και το Magic School, και θα καθοδηγηθούν στη δημιουργία διαδραστικών μαθησιακών σεναρίων που συνδυάζουν τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία και την κριτική σκέψη. Μέσα από πρακτικές δραστηριότητες, θα έχουν την ευκαιρία να πειραματιστούν, να ανταλλάξουν ιδέες και να σχεδιάσουν σενάρια που μπορούν να υλοποιήσουν στην τάξη τους, ενισχύοντας τον ψηφιακό και επιχειρηματικό γραμματισμό των μαθητών. ** Προτείνεται οι συμμετέχοντες/ουσες να φέρουν μαζί τους τον προσωπικό τους υπολογιστή (laptop). |
| 18:15 – 18:45 | Κλείσιμο πρώτης ημέρας |
| 2η ΗΜΕΡΑ – 22 Νοεμβρίου 2025 | |
| 09:00 – 09:30 | Προσέλευση |
| 09:30 – 10:00 | Παιχνιδοποίηση στην εκπαίδευση: Δυνατότητες και πρακτικές για την επιχειρηματική μάθηση Δρ. Ελένη Δελημπέη, Εκπαιδευτικός, Χρυσοδώρα Χριστίνα Σωτηρίου, Εκπαιδευτικός, 6ο Πειραματικό Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου-Κορδελιού Η εισήγηση θα αναδείξει την αξία της παιχνιδοποίησης ως παιδαγωγικής στρατηγικής για την καλλιέργεια επιχειρηματικών δεξιοτήτων στους μαθητές και τις μαθήτριες. Θα παρουσιαστούν βασικές έννοιες και μορφές παιχνιδοποίησης στη μαθησιακή διαδικασία, καθώς και παραδείγματα από την εκπαιδευτική πράξη. Οι εισηγήτριες θα μοιραστούν εμπειρίες από την τάξη τους, δείχνοντας πώς η χρήση μηχανισμών παιχνιδιού μπορεί να ενισχύσει τη συμμετοχή, τη συνεργασία και την κριτική σκέψη των μαθητών, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην ενδυνάμωση της επιχειρηματικής ικανότητας. |
| 10:00 – 10:35 | Ζώντας την παιχνιδοποίηση: Βιωματικές πρακτικές για την τάξη Δρ. Ελένη Δελημπέη, Εκπαιδευτικός, Χρυσοδώρα Χριστίνα Σωτηρίου, Εκπαιδευτικός, 6ο Πειραματικό Διαπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο Ελευθερίου-Κορδελιού Στη διαδραστική αυτή συνεδρία οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες θα έχουν την ευκαιρία να βιώσουν στην πράξη πώς η παιχνιδοποίηση μπορεί να μεταμορφώσει μια μαθησιακή εμπειρία. Μέσα από δραστηριότητες που θα τους εντάξουν σε ένα δυναμικό και συνεργατικό περιβάλλον, θα γνωρίσουν εφαρμογές που μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα στην τάξη τους για την ενίσχυση της επιχειρηματικής μάθησης. Το εργαστήριο θα προσφέρει έμπνευση και πρακτικά εργαλεία, αφήνοντας χώρο για δημιουργικότητα και προσαρμογή στις εκπαιδευτικές ανάγκες και πραγματικότητες των εκπαιδευτικών. |
| 10:35 – 10:45 | Metaverse Learning Hub: Καλλιεργώντας “Ανθρώπινες” Δεξιότητες στην Εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης Δρ. Θεόφιλος Πουλιόπουλος, Stimmuli for Social Change Η σύντομη παρουσίαση θα εστιάσει στον τρόπο με τον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη και τα εικονικά περιβάλλοντα μάθησης μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη ανθρώπινων/ κοινωνικών δεξιοτήτων, μέσα από το έργο Metaverse Learning Hub (Erasmus+). Θα παρουσιαστούν οι παιδαγωγικές αρχές, τα εργαλεία και οι μεθοδολογίες που αξιοποιεί η Stimmuli για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της κοινωνικής καινοτομίας. Η παρουσίαση έχει στόχο να αναδείξει τις δυνατότητες και τους περιορισμούς της ΤΝ στην εκπαίδευση, μέσα από ένα πρίσμα ανθρωποκεντρικής μάθησης. |
| 10:45 – 11:00 | Διάλειμμα |
| 11:00 – 12:00 | Ψηφιακά εργαλεία και τεχνητή νοημοσύνη στην επιχειρηματική μάθηση: Δυνατότητες, περιορισμοί και ανοιχτά ερωτήματα Η συζήτηση πάνελ θα εστιάσει στον ρόλο των ψηφιακών εργαλείων και της τεχνητής νοημοσύνης στη μαθησιακή διαδικασία και ειδικότερα στην ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων. Ακαδημαϊκοί και ειδικοί θα μοιραστούν τις απόψεις τους σχετικά με τις δυνατότητες που ανοίγονται, αλλά και τους περιορισμούς που αναδύονται σε παιδαγωγικό, κοινωνικό και ηθικό επίπεδο. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας γόνιμος διάλογος που θα εμπλέξει ενεργά και το κοινό, δίνοντας την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να εκφράσουν εμπειρίες, προβληματισμούς και προτάσεις για το πώς μπορεί να αξιοποιηθεί ουσιαστικά η τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση. Μέλη του πάνελ θα αποτελούν οι: Κατερίνα Σαρρή, Καθηγήτρια, Τμήμα Βαλκανικών, Σλαβικών & Ανατολικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Κωνσταντίνος Μπίκος, Καθηγητής, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Αλέξανδρος Κακούρης, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Νίκος Φαχαντίδης, Καθηγητής, Τμήμα Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Συμμετέχων/ουσα από το κοινό |
| 12:00 – 13:30 (παράλληλα εργαστήρια) | Εργαστήριο 1 – Novel engineering και ρομποτική: Καινοτομία, επιχειρηματική σκέψη και δεξιότητες του 21ου αιώνα Δρ. Μαρία Κουκλατζίδου, Εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Ευρωπαϊκό Σχολείο Βρυξελλών ΙΙΙ Δρ. Νικόλαος Μουράτογλου, Υπεύθυνος Παιδαγωγικής και Παρακολούθησης, Ευρωπαϊκό Σχολικό Δίκτυο, Διδάσκων Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Στο εργαστήριο αυτό οι εκπαιδευτικοί θα έχουν την ευκαιρία να ανακαλύψουν πώς η εκπαιδευτική ρομποτική μπορεί να συναντήσει τη δημιουργική γραφή και το novel engineering [μία εκπαιδευτική μεθοδολογία που αναπτύχθηκε στο Tufts University (ΗΠΑ) και σημαίνει ουσιαστικά: χρησιμοποιώ ιστορίες (novels, αφηγήσεις, λογοτεχνικά κείμενα) ως αφετηρία για να σχεδιάσω μηχανικές λύσεις σε προβλήματα που εμφανίζονται σε αυτές], δημιουργώντας ένα πλούσιο μαθησιακό περιβάλλον που ενθαρρύνει τη φαντασία και την καινοτομία. Μέσα από διαθεματικές δραστηριότητες, οι συμμετέχοντες θα πειραματιστούν με τρόπους όπου οι αφηγήσεις και οι ιστορίες των μαθητών γίνονται αφετηρία για σχεδιασμό, κατασκευή και επίλυση προβλημάτων με ρομποτικά εργαλεία. Η διαδικασία αυτή συμβάλλει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων ζωής, όπως η ανθεκτικότητα, η συνεργασία και η δημιουργική σκέψη, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργεί και ενδυναμώνει την επιχειρηματική ικανότητα, προετοιμάζοντας τους μαθητές να αντιμετωπίζουν προκλήσεις με καινοτόμο και πρακτικό πνεύμα. |
| Εργαστήριο 2 – Εκπαιδευτική ρομποτική και επιχειρηματικότητα: Δημιουργώντας δεξιότητες καινοτομίας στην τάξη Νίκος Φαχαντίδης, Καθηγητής, Τμήμα Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Το βιωματικό εργαστήριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να διερευνήσουν πώς η εκπαιδευτική ρομποτική μπορεί να υποστηρίξει την καλλιέργεια δεξιοτήτων επιχειρηματικότητας στους μαθητές και τις μαθήτριες τους. Οι συμμετέχοντες θα πειραματιστούν με βασικά εργαλεία και εφαρμογές ρομποτικής που ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα, την ομαδική συνεργασία, την επίλυση προβλημάτων και την καινοτόμο σκέψη. Μέσα από πρακτικές δραστηριότητες, θα αναδειχθεί πώς η ρομποτική μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό μέσο καλλιέργειας της επιχειρηματικής ικανότητας, προσφέροντας στους μαθητές και τις μαθήτριες εμπειρίες που συνδέουν την τεχνολογία με την πραγματική ζωή. | |
| 13:30 – 13:45 | Κλείσιμο συνεδρίου |
